Fairtrade sælger godt

FAIRTRADE – Salget af Fairtrade-mærkede produkter slog rekord og steg med over 13 procent i 2013. Forbrugerne kan være stolte over deres indkøb, mener Fairtrade Mærkets direktør Jonas Giersing.

Salget af fairtrade-produkter steg til nye højder sidste år. Foto: Fairtrade UK

- 2013 var et fantastisk år, hvor omsætningen af Fairtrade-mærkede varer i Danmark slog rekord. Som forbruger er der derfor god grund til at være stolt over at bidrage til en bedre verden via indkøbskurven, men også de mange virksomheder, der bidrog til væksten, har noget at glæde sig over, siger direktør i Fairtrade Mærket Jonas Giersing.

Væksten skyldes først og fremmest, at Coop igen har fået Fairtrade bananer i butikkernes faste sortiment. Derfor steg omsætningen af bananer steg markant i 2013 i forhold til året før.

Det går også godt med salget af kaffe, marmelade og kakao, hvor blandt andet producenten Fynbo Foods økologiske marmelade-produktion er blevet Fairtrade-mærket.

Sammenlagt gav de gode resultater et øget salg på over 13 procent.

Stigende efterspørgsel
Produkt- og marketingchef i Fynbo Foods, Majbritt Groes oplever en støt stigende interesse for Fairtrade produkter.

- På det danske marked har omsætningsstigningen på Fairtrade produkter primært været med baggrund i stor interesse fra detailhandlen for at få produceret egne mærker som Fairtrade, siger hun.

- Men vi oplever også en stigende interesse for Fairtrade og økologi fra eksportmarkederne. I takt med at Fynbo produkterne afsættes på flere og flere eksportmarkeder, er andelen af vores Fynbo økologiske Fairtrade produkter også stigende, siger Majbritt Groes.

Ambition om mere Fairtrade
Den positive udvikling betyder, at der optjent 6,7 mio. kr. i form af Fairtrade-bonus til bønder og plantagearbejdere i Afrika, Asien samt Syd- og Mellemamerika, skønner Jonas Giersing.

- På vegne af de Fairtrade-certificerede bønder og plantagearbejdere vil jeg gerne sige stort tak til alle, der vælger Fairtrade. Det hjælper, også selvom dem, man hjælper, er langt væk, siger han.

Men trods det flotte resultat er ambitionen, at endnu flere forbrugere lægger Fairtrade-mærkede varer i indkøbskurven.

- Desværre er der behov for endnu mere Fairtrade, og hos Fairtrade Mærket arbejder vi for, at forbruget stiger markant de kommende år. Der er masser af potentiale, som vi glæder os til at realisere sammen med leverandører og supermarkeder. Det vigtigste er, at vi som forbrugere køber endnu mere Fairtrade, spørger efter det i butikken og snakker om det med vores venner og familie, så de også bliver opmærksomme på at købe Fairtrade – til gavn for de bønder og plantagearbejdere i udviklingslandene, som blandt andet skal leve af at dyrke vores bananer, vores kaffe og vores roser, siger Jonas Giersing.

I 2013 blev der omsat for omkring 604 mio. kr. Fairtrade-mærkede varer på det danske marked. Det svarer til 108 kr. per dansker i gennemsnit.

Fairtrade Mærket forventer, at de positive takter fortsætter i 2014, da både REMA, LIDL og ALDI indfører Fairtrade-certificerede bananer i deres sortiment i løbet af 2014.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: