England planlægger deadline for fossilbiler i 2040

TRANSPORT – Frankrig og Storbritannien vil udfase benzin- og dieselbiler. Forbud indføres med virkning fra 2040.

Forbuddet mod benzin- og dieselbiler skal dæmme op for den voldsomme forurening i London og andre storbyer. Foto: Gustav Bech

Den konservative britiske regering følger i Frankrigs spor og bebuder stop for salget af benzin- og dieselbiler fra 2040. Samtidig skyder man flere milliarder kroner i at fremme omstillingen til elbiler. Hermed giver man endnu et signal til bilproducenterne om, at fremtiden hedder miljø- og klimavenlige køretøjer baseret på el.

Det skriver dagbladet Information.

Den britiske miljøminister Michael Gove kunne forleden annoncerede forbuddet mod salg af fossilbiler som led i den konservative regerings nye strategi for et rent luftmiljø. Fra 2040 »vil regeringen stoppe salget af samtlige konventionelle benzin- og dieselbiler«, hedder det i udspillet.

Michael Gove bekræftede onsdag over for britisk presse De Konservatives tidligere løfte om, at »der ikke vil være nogen diesel- eller benzinbiler på vore veje i 2050«.

Dermed vil Storbritannien i en vis forstand være tilbage ved start, skriver Information.

Første elbil med genopladelig batteri
Det var den britiske ingeniør og opfinder Thomas Parker, der i 1884 byggede den første elbil med genopladelige batterier. Elbilen blev hurtigt videreudviklet, og sidst i 1800-tallet var det den dominerende form for motoriseret køretøj i Europa og USA med omkring 30.000 eldrevne biler på vejene.

Havde det ikke været for introduktionen af billig olie som energikilde i forbrændingsmotorer, ville elbilen formentlig gennem hele det 20. århundrede og også i dag have været selve måden, privatbilismen udfoldede sig på. Nu blev det i stedet til en fossil parentes af – hvis det står til de britiske konservative – omkring 150 års varighed. Ud fra en klimamæssig synsvinkel en meget dyr omvej, tilføjer Information.

Den britiske regering vil investere 246 millioner britiske pund i et nyt batteri-institut, der skal accelerere virksomheders udvikling af nye og mere effektive batterier til elbiler og oplagring af grøn el. Også den britiske infrastruktur for opladning af el- og plug-in hybridbilers batterier skal udbygges.

Regeringens stop-and-go politik
Mens elbiler drøner derudaf i landene omkring os, er salget i Danmark fuldstændig gået i stå. Bilkøberne var hurtigt til at fange signalet, da regeringen lettede afgiften for større benzin- og dieselbiler for til gengæld at indført en gradvis indfasning af registreringsafgiften for elbiler. Det fjernede mede et slag ethvert privatøkonomisk incitament, der måtte være til at køre mere miljøvenligt.

Selv om regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale i foråret besluttede at sætte indfasningen af afgifterne i bero frem til 2019, har det endnu hjulpet, lyder meldingen fra mange bilforhandlere.

Regeringens stop-and-go politik for elbiler gør det i praksis svært at få nye bilkøbere til at skrotte diesel- og benzinbilen til fordel for en støj- og forureningsfri elbil, der er betydelig dyrere i indkøb end dieselbiler, men til gengæld billigere i drift.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: