Coop-mærke for dyrevelfærd løfter salget

DYREVELFÆRD – Nyt velfærdsmærke ændrer danskernes indkøbsvaner. Forbrugernes interesse for dyrevelfærd er stærkt stigende, lyder meldingen fra Coop-butikkerne. Her kan man finde mærket på knap 400 varer.

De økologiske grisene fra Hestbjerg Økologi er et stort hit i Coop-butikkerne, hvor Dyrevelfærdsmærket skaber reelle forandringer i landbruget. Foto: Hestbjerg Økologi

For 20 uger siden introducerede Coop sit nye Dyrevelfærdshjerte, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne hvilke varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.

Der er nu op imod 400 varer i Coops butikker, der har Dyrevelfærdshjertet. Disse varer har øget salget med fem procent og klarer sig dermed markant bedre end markedet, oplyser Coop.

En ny undersøgelse fra Coop Analyse viser samtidig, at dyrevelfærd nu er det tredje vigtigste kriterium for forbrugerne, kun overgået af madspild og kemi i varer.

Ifølge Landbrug & Fødevarer er det kun seks procent af forbrugerne, som vægter dyrevelfærd højt, når de køber ind, men de seneste tal fra både Dansk Supermarked og Coop tyder på, at landbrugsorganisationen tager fejl.

Skaber reelle forandringer
I hvert fald er de første erfaringer med Dyrevelfærdshjertet i Coop positive, fortæller Signe Frese, der er CSR-direktør i Coop.

- Ordningen omfatter allerede nu både kyllinger, kalve, køer, grise og æglæggende høns, og vi kan se, det skaber reelle forandringer, understreger hun.

- Interessen har været stor, og en række af vores leverandører bygger nu deres stalde om, så forholdene forbedres for dyrene, og varerne dermed kan få Dyrevelfærdshjertet. Vi er altså i gang med at skabe en positiv udvikling, der giver bedre liv for millioner af danske dyr – og gør det nemmere for forbrugeren at vælge dyrevelfærd til, siger Signe Frese.

Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet og i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.

I de kommende måneder udvides ordningen kraftigt, når Coops store kvalitetsserier, Bornholmergrisen og Premium oksekød kommer med.

Poppelgrisen er et hit
Et af de største hit er Poppelgrisen, der er et af de få produkter, der har fire ud af fire dyrevelfærdshjerter.

Poppelgrisen bliver produceret af Hestbjerg Økologi i Vestjylland, og her bliver produktionen nu udvidet for at følge med forbrugernes efterspørgsel.

- Vi stiller vores kriterier og mærke til rådighed for alle andre som open source. Vi har skabt en ensartet ordning på tværs af dyrearter, som løfter dyrevelfærden i bunden og i toppen med dokumenteret dyrevelfærdseffekt. Vores anbefaling er, at man kommer med en ordning, frem for enkeltsagsordninger uden reel effekt for dyrene og som mere ser ud som greenwashing, siger Signe Frese.

Coop har sat sig som mål at nå op på 1.000 varer med Dyrevelfærdshjertet i 2020.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: