Børnefamilier skal købe mere økologi

ØKOLOGI – Især småbørnsfamilierne har stor fokus på økologiske fødevarer uden kemi og unødige tilsætningsstoffer, viser analyser. Men det økologiske forbrug daler, når yngste barn kommer i skolealderen. En ny kampagne skal få os til at holde fast i økologien.

Børnene skal også have økologisk mad, når de kommer i skolealderen. Grafik: Økologisk Landsforening

I Danmark køber vi flere økologiske varer end noget andet folkefærd i verden, og familier med små børn er dem, som køber allermest. Men tendensen fortsætter ikke, når yngste barn kommer i skolealderen. Økologisk Landsforening, FDB og Coop sætter i næste uge fokus på at få børnefamilierne til at holde fast i økologien, når børnene kommer i skolealderen, med kampagnen oko.nu.

- Kampagnen bidrager med løsninger på hindringer for økologi og sund mad i skolealderen: Muligheden for sund mad i ulvetimen, nye løsninger for sunde madkasser og snacks og nye økologiske produkter rettet mod aldersgruppen, siger Gitte Hvoldal, projektleder, Økologisk Landsforening.

Madkasser, spil og opskrifter
I 732 Super Brugsen, Kvickly og Dagli’ Brugsen butikker landet over samt på kampagnens website www.oko.nu vil der hele ugen være spot på emnet med involvering af børn i madlavning, læring om sund mad og økologi. Der er samtidig mulighed for at få en øko-madkasse samt lette, sunde opskrifter med hjem
fra indkøbsturen.

- Vi er med i kampagnen, fordi vi gerne vil være med til at fremme økologien i Danmark og tage ansvar for miljø, sundhed og dyrevelfærd. Især småbørnsfamilierne er bevidste om at købe økologisk, og vi ser et stort potentiale i at kunne fastholde den udvikling, siger Katrine Milman, CSR-chef i Coop.

Både i butikkerne og på www.oko.nu kan børn og voksne finde opskrifter, spil og historier om figurerne Hugo & Asta og deres oplevelser med sund, økologisk mad. Butikkernes tilbudsaviser vil i samme uge fokusere på kampagnen, og heri kan man også finde spillepladen til spillet ”Ulvetimen”.

Konference om holdninger til mad og sundhed
Kampagnen suppleres med en konference på torsdag den 19. august, som sætter spot på holdninger til mad, sundhed og dagligdagen i familier med skolebørn. En helt ny undersøgelse om udviklingen i børnefamiliernes øko-forbrug fra FDB-analyse bliver præsenteret på konferencen.

Hvad spiser danske børn og deres familier? Hvorfor holder børnefamilier op med at spise så meget økologisk, når yngste barn når skolealderen? Hvad vil fremtidens børnefamilie sætte på spisebordet? Og hvad mener brødrene Adam og James Price om børn og økologi? Det er nogle af de spørgsmål, der vil blive besvaret på konferencen.

Sisse Fagt, forsker ved DTU og specialist i Danskernes kostvaner, Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker, Katrine Milmann, CSR-chef i Coop, brødrene Price og blandt indlægsholderne på konferencen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: