Alle kender Ø-mærket

ØKOLOGI – På 25 år har kendskabet til det statskontrollerede røde økologimærke for første gang nået 100 procent. Vi køber primært økologisk mad, fordi vi tænker på vores egen sundhed og miljøet.

Der var fest og højt humør, da Ø-mærket sidste år kunne fejre 25 års jubilæum. Først i begyndelsen af 1980'erne begyndte man i nogle få supermarkeder at kunne køber økologiske varer. I dag udgør de Ø-mærkede produkter omkring syv procent af vores samlede fødevareindkøb.

Efter 25 år på danske økologiske fødevarer, er det velkendte røde økologimærke nu kendt hos samtlige forbrugere i Danmark. Det fremgår af en spørgeskemaundersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Miljø- og fødevareministeriet.

Godt 1.000 repræsentativt udvalgte forbrugere er blevet spurgt om deres kendskab til økologi. Ingen af de 1.000 adspurgte svarer, at de ’aldrig har hørt’ om Ø-mærket. 15 procent ’har hørt om, men kender næsten intet til’ mærket, mens 30 procent kender mærket ’virkelig godt’.

Flot og markant udvikling
- Vi er lige nu vidner til en flot og markant udvikling af dansk økologi både på forbruger- og producentsiden. Forbrugerne inden for og uden for landets grænser efterspørger stadigt flere økologiske varer. Med Fødevare- og landbrugspakken har partierne bag den sikret, at alle de landmænd, der har mod på at lægge om fra konventionel til økologisk drift, kan modtage økologistøtte. Dermed kan de være med til at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

I dag åbner Esben Lund Larsen Nordens største messe for fødevarebranchen, Foodexpo i Herning, hvor mere end 485 udstillere er samlet.

Økologien fylder på hylderne
Det danske røde Ø-mærke har længe markeret sig som et brand med en kendskabsgrad, som ikke mange andre brands kan måle sig med.

I 2014 blev der omsat for 6,2 mia. kr. økologiske fødevarer i detailhandlen. En vækst på 6 procent fra 2013-2014. Den økologiske markedsandel på 7,6 procent i detailhandlen er verdens højeste.

- Befolkningens kendskab til de økologiske mærker vidner både om stor interesse for økologiske fødevarer og om et stort markedspotentiale. Økologiske fødevarer efterspørges i stigende grad af både danske og udenlandske forbrugere, og med et solidt økologisk hjemmemarked står dansk landbrug i en gunstig position, når den økologiske efterspørgsel fra eksportmarkederne skal imødekommes, siger Esben Lunde Larsen.

I 2016 er der afsat 40,5 millioner kroner til støtte til investeringer i moderne teknologi inden for økologien gennem landdistriktsprogrammet.

Fakta om økologisk mad

  • De seneste tal for økologisk afsætning viser en vækstrate på cirka 10 procent på hjemmemarkedet, 12 procent i eksporten og 33 procent i afsætningen til food service.
  • Danske forbrugere købte sidste år for cirka 7,5 milliarder kroner økologi (detailhandel + food service).
  • Danmark eksporterede i 2014 for 1,7 milliarder kroner, en stigning på 12 procent i forhold til 2013.
  • Omsætningen i den økologiske foodservice-sektor (grossisternes salg til danske storkøkkener) er vokset fra ca. 460 millioner kroner i 2009 til 1,3 milliarder kroner i 2014, hvor der var en vækst på 33 procent alene fra 2013-2014.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: